آخرین اخبار

حقیقت پور: اگر قالیباف درایت داشته باشد، متوجه ظرفیت «مستقلین» خواهد شد /مستقلین عروس تحولات مجلس دوازدهم هستند

فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: عروس میدان تحولات مجلس دوازدهم «مستقلین» هستند تا جایی که جریان مقابل هم اگر بخواهد رئیس شود باید با مستقلین تعامل برقرار کند و با آنها کنار بیاید.

اشتراک گذاری
05 خرداد 1403
کد مطلب : 13259

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ساعاتی بعد از اعلام نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، غلامرضا نوری قزلجه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین از افزایش تعداد مستقلین به حدود ۱۰۰ نفر خبر داد، موضوعی که این روزهای نزدیک به انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم مورد تاکید منصور حقیقت پور، نماینده ادوار مجلس نیز هست و او حضور مستقلین در مجلس دوازدهم را قابل توجه و اثرگذار می داند.

منصور حقیقت‌پور به خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید؛‌«مستقلین عروس تحولات مجلس خواهند بود» و بر همین اساس به صراحت اعلام می‌کند که اگر قالیباف به دنبال ریاست مجلس دوازدهم است بهتر است به جای پایداری‌ها به مستقلین نزدیک شود چراکه پایداری‌ها خود را در جریان انتخابات مجلس دوازدهم نشان دادند.

او هزینه کردن از بیت رهبری درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس را به مصلحت نمی داند و البته تاکید می کند؛«قالیباف می‌تواند برای هیئت رئیسه با مستقلین مذاکره کند چراکه تعداد مستقلین در مجلس قابل توجه است و تعداد آنها از اعضای جریان تند اصولگرایی بیشتر است.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا را می‌خوانید:

****

*آقای حقیقت‌پور! ارزیابی شما از فضای مجلس برای ریاست قالیباف بر مجلس دوازدهم به چه صورت است؟

جریانی انتخابات مجلس را مهندسی کرد و آثار این مهندسی در انتخابات وجود دارد. انتخابات به این سمت آرایش پیدا کرد که جریان تندی از دل اصولگرایی بیاید و این جریان بتواند مجلس را در دست داشته باشد اما قاعده بازی خودش را به تلاش‌ها برای مهندسی کردن انتخابات، تحمیل کرد و وضعیت مجلس به این ترتیب شد که اکثریت و اقلیت ندارد، بنابراین مجلس دوازدهم، مجلس ۳ ضلعی است که هر ضلع برای خودش وزن دارد.

اگر مستقلین اراده کنند می‌توانند رئیس مجلس معرفی کنند

کما اینکه قالیباف یک ضلع است و برای خودش وزن دارد، جناح متخاصم او که از جریان اصولگرا است، یک ضلع هستند، جریان عقلانیت و مستقلین ولایی هم یک ضلع هستند که یک سوم مجلس را دارند، حتی اگر اراده کنند می‌توانند رئیس مجلس معرفی کنند.

قالیباف در مورد پیروزی خود برای ریاست مجلس تردید دارد

در حال حاضر جناح قالیباف در تردید است با عددی که در اختیار دارد، می‌تواند برنده شود یا خیر. از طرفی جناح مقابل قالیباف که همان تندروهای اصولگرا هستند، وزن محسوب می‌شوند اما شاید عدد آنها به عدد قالیباف نرسد، ولی امکانات، رسانه، صدا و سیما و پشت صحنه را در دست دارند، بنابراین شاید تعدادشان کم باشد اما رأی آنها کم نیست.

جالب این است که هیچکس برآورد نمی‌کرد تعداد قابل توجهی از مستقلین در انتخابات مجلس رأی بیاروند، کما اینکه ارزیابی بنده حاکی از این است که بیش از ۱۰۰ نفر مستقل وارد مجلس شدند.در مجموع باید صبر کنیم و مشاهده کنیم کدام از این ۳ جریان می‌توانند تلاش بیشتری کنند و در تعیین ریاست نقش پررنگ‌تری داشته باشند. البته قالیباف تلاش می‌کند از طریق ارتباط با افراد جدید ریاست خود را تکرار کند.

اگر قالیباف دل مستقلین را به دست بیاورد، بهتر خواهد بود

*با توجه به تجربه ائتلاف قالیباف با پایداری‌ها ارزیابی شما از ائتلاف مجدد او با این طیف از اصولگرایان به چه صورت است؟

قالیباف و پایداری‌ها در جریان انتخابات مجلس با یکدیگر ائتلاف کردند که جواب نداد. بنابراین اگر بحث هزینه و فایده باشد، مستقلین برای قالیباف بهتر هستند، به این ترتیب که اگر قالیباف مستقلین را مجاب کند، دل آنها را بدست بیاورد و با آنها کنار بیاید، موفق‌تر خواهد بود.

تندروها از طریق افشاگری می‌گویند اجازه نمی‌دهیم قالیباف به این راحتی رئیس شود

جناح مقابل دست از قالیباف برنداشته است، کما اینکه علیه او سوال و افشاگری می‌کنند که طلا، فرزندت، پول و … چه شد؟ منظور آنها هم این است که ما هستیم و اجازه نمی‌دهیم قالیباف به این راحتی رئیس شود. بنابراین اگر مشاورین قالیباف از درایت برخوردار باشند، با مستقلین مذاکره می‌کنند و با اعضای جریان مستقلین هیئت رئیسه را تشکیل می‌دهند.

رئیس سنی مجلس دوازدهم یکی از مستقلین است

*منظور این است که مستقلین به ازای حمایت از قالیباف سهم هیئت رئیسه را از او بخواهند؟

خیر، منظور این است که قالیباف می‌تواند برای هیئت رئیسه با مستقلین مذاکره کند چراکه تعداد مستقلین در مجلس قابل توجه است و تعداد آنها از اعضای جریان تند اصولگرایی بیشتر است. در این میان نکته قابل توجه این است که رئیس سنی مجلس دوازدهم از مستقلین است، به این معنی که مجلس دوازدهم را مستقلین شروع می‌کنند و در حال حاضر علاءالدین بروجردی رئیس مجلس است.

حقیقت پور: اگر قالیباف درایت داشته باشد، متوجه ظرفیت «مستقلین» خواهد شد /مستقلین عروس تحولات مجلس دوازدهم هستند

اگر قالیباف درایت داشته باشد، متوجه ظرفیت مستقلین خواهد شد

*در صورتی که قالیباف رئیس مجلس شود، بهتر نیست روسای کمیسیون‌ها را از میان مستقلین انتخاب کند؟

اگر قالیباف و مشاورینش درایت داشته باشند، متوجه این نکته می‌شوند که ظرفیت مستقلین قابل قبول و خوب است. بعضی از ظرفیت‌ها که در اختیار مستقلین است به ویژه در حوزه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بسیار ممتاز است و مستقلین می‌توانند به خوبی حاضر شوند. همه این موارد به مذاکرات جریان مستقلین با قالیباف بستگی دارد.

اتحاد قالیباف و مستقلین تندروها را به حاشیه می‌راند

*در صورت ائتلاف قالیباف و مستقلین، تندروها به حاشیه رانده می‌شوند؟

بداخلاق، بداخلاق است و ائتلاف مستقلین و قالیباف تأثیری بر بداخلاقی آنها نخواهد گذاشت و خوش اخلاق نمی‌شود. طرف سوم باید ادب را سرمایه سیاسی خود قرار بدهد. البته این اتحاد می‌تواند منجر به حاشیه راندن تندروها در مجلس دوازدهم شود، ضمن اینکه بنده تصور می‌کنم عروس میدان تحولات مجلس دوازدهم مستقلین هستند تا جایی که جریان مقابل هم اگر بخواهد رئیس شود باید با مستقلین تعامل برقرار کند و با آنها کنار بیاید.

در مجموع مهندسین انتخابات نمی‌توانستند ارزیابی کنند و الان ارزیابی می‌کنند که عروس تحولات مجلس آینده مستقلین هستند.

هزینه کردن از بیت رهبری برای ریاست قالیباف را مصلحت نمی‌دانم

*برخی زمزمه های حامیان قالیباف حاکی از این است که ریاست قالیباف از طرف بیت رهبری حمایت می‌شود، ارزیابی شما از این هزینه کردن بیت برای…

بنده هزینه کردن از دفتر بیت رهبری برای ریاست قالیباف را مصلحت نمی‌دانم. رهبری به مسئله ریاست مجلس ورود پیدا نمی‌کند، ایشان در امر بزرگ برجام که می‌توانستند با بله یا خیر، تمام کنند، تصمیم گیری را به مجلس محول کردند.

۲۷۲۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دو =